Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Pedagog szkolny

Gminny konkurs profilaktyczny „Młodzi, rozsądni, trzeźwi”

Kategoria: Pedagog szkolny
Opublikowano: poniedziałek, 13 maj 2019
Administrator
W dniu 26 kwietnia 2019 r. uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w gminnym konkursie profilaktycznym „Młodzi, rozsądni, trzeźwi” organizowanym przez Zespół Szkół Samorządowych im. Wł. St. Reymonta w Pątnowie. Uczniowie musieli zmierzyć się z tematyką uzależnień i propagowania zdrowego stylu życia.  Zadaniem młodzieży było stworzenie ulotki, wiersza, piosenki oraz plakatu. Wykonane prace były szczegółowo dopracowane, bardzo kreatywne i po naradzie komisji konkursowej, w której skład wchodziły panie: Małgorzata
Janik- reprezentująca grupy wsparcia z terenu powiatu wieluńskiego, Emilia Chłód –psycholog z punktu konsultacyjnego przy Urzędzie Gminy w Pątnowie, Iwona Bystrzykowska – pedagog ZSS w Dzietrznikach, Martyna Plewa - pedagog ZSS w Załęczu Małym, Elżbieta Pęcherz- pedagog ZSS w Pątnowie, jednogłośnie przyznano I miejsca każdej ze szkół. Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody oraz dyplomy. Dzięki konkursowi uczniowie w ciekawy i niecodzienny sposób mogli zaprezentować swoją wiedzę na temat uzależnień. Wszystkim uczestnikom gratulujemy wiedzy, wspaniałych pomysłów, a organizatorom dziękujemy za zaproszenie.

Spotkanie z sędzią Anną Marią Wesołowską

Kategoria: Pedagog szkolny
Opublikowano: wtorek, 09 kwiecień 2019
Martyna Plewa

W dniu 29.03.2019 r. uczniowie klasy VIII i III gimnazjum uczestniczyli w spotkaniu z sędzią Anną Marią Wesołowską, zorganizowanym wspólnie przez II LO im. Janusza Korczaka, Komendę Powiatową Policji w Wieluniu oraz przy wsparciu gmin powiatu wieluńskiego. Hasłem przewodnim spotkania było: „Jak chronić dziecko przed konfliktem z prawem”. Sędzia Wesołowska, przez prawie dwie godziny, przekazywała uczniom swoją wiedzę i doświadczenie. Udzielała cennych wskazówek oraz przestrzegała przed nieprzemyślanymi, często tragicznymi w skutkach wyborami i decyzjami. Podczas bardzo ciekawego i pouczającego wykładu, młodzież z zaciekawieniem słuchała o zagrożeniach, jakie niosą ze sobą m.in. korzystanie z internetu (cyberprzemoc), używanie wulgaryzmów, picie alkoholu, czy zażywanie narkotyków. Przykłady, które zostały przytoczone podczas spotkania, były bardzo pouczające i na pewno zostaną w pamięci młodych ludzi.

„IDĄ ŚWIĘTA, NIE O SMS-IE, LECZ O KARTCE PAMIĘTAJ”

Kategoria: Pedagog szkolny
Opublikowano: wtorek, 18 grudzień 2018
Martyna Plewa

W naszej szkole, przy współpracy z Fundacją Dbam o Mój Z@sięg, realizowany jest projekt pt. „IDĄ ŚWIĘTA, NIE O SMS-IE, LECZ O KARTCE PAMIĘTAJ”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi wszystkich uczennic i uczniów, a także polskich rodzin, jak ważne są bezpośrednie relacje osobiste, szczególna pamięć o członkach swojej rodziny, wspólne spędzanie czasu wolnego, jak również – a może nawet przede wszystkim – kultywowanie tradycji pisania kartek świątecznych. Wszyscy uczniowie z całej szkoły otrzymali kartkę bożonarodzeniową. Zadaniem uczniów jest własnoręczne napisanie kilku słów, pięknych życzeń, które chcą skierować do osoby, do której wyślą kartkę. Poprzez realizację projektu chcemy podkreślić wyjątkowość łączących nas więzi i osobistych relacji w świecie, w którym bardzo ważna rolę odgrywają technologie informacyjno-komunikacyjne. Zachęcamy, aby w okresie świąt Bożego Narodzenia w sposób świadomy odłożyć media cyfrowe. Pragniemy, aby najmłodsi byli świadomi różnicy pomiędzy istotą słowa pisanego własnoręcznie, a wiadomością cyfrową – wygenerowaną często z gotowych wzorów. W naturalny sposób wzrasta zaangażowanie całych rodzin na rzecz świadomego bycia bliżej siebie. To szansa by w prosty i osobisty sposób wyrazić wszystko to, co czujemy do osób najbliższych. Wysłane kartki przywołują wspomnienia i pamięć o nadawcy, za każdym razem gdy na nie spoglądamy. Miejmy nadzieję, że tradycja wysyłania kartek świątecznych na nowo odrodzi się w młodym pokoleniu oraz wysłane kartki sprawiają ogromną, najszczerszą radość odbiorcom.

Pedagog szkolny

Kategoria: Pedagog szkolny
Opublikowano: wtorek, 18 grudzień 2018
Martyna Plewa

Pedagog szkolny:

Martyna Plewa

Godziny pracy:

Poniedziałek:

10:45-13:25

Wtorek:

10:45-12:30

Środa:

09:50-10:35

Czwartek:

8:55-09:40

13:30-14:15

Serdecznie zapraszam do spotkania, rozmowy uczniów, rodziców oraz nauczycieli. 


DRODZY RODZICE

jako pedagog szkolny pragnę przedstawić Państwu kilka rad dotyczących wychowania waszych dzieci:

Mamo, tato, pomóżcie dziecku uwierzyć w siebie!

1.    Okażcie dziecku, że je kochacie.

2.    Panujcie nad negatywnymi emocjami (złość).

3.    Udzielajcie dziecku dużo pochwał.

4.    Chwalcie jego wysiłek, a nie tylko wyniki.

5.    Nie porównujcie wysiłków dziecka do innych dzieci.

6.    Pomóżcie dziecku stawiać sobie realne cele.

7.    Powierzajcie dziecku konkretne działania.

8.    Gdy krytykujecie działania dziecka, to krytykujcie tylko jego postępowanie, a nie dziecko.

Kochani Rodzice, pamiętajcie, że czym dziecko żyje – tego się nauczy!

§  Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.

§  Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.

§  Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.

§  Jeśli dziecko jest zawstydzone, uczy się poczucia winy.

§  Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.

§  Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.

§  Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.

Osiem sposobów poprawienia obrazu siebie u dziecka

1.    Upewnij się, że twoje dzieci wiedzą, że są wartościowe właśnie dlatego, że istnieją. Mów im, że to, czy są kompetentne czy wybitne pod jakimś względem, nie zmieni twojej miłości do nich.

2.    Bądź czujny na oznaki poczucia niskiej wartości własnej. Pamiętaj, że zdrowy obraz siebie nie jest tym samym, co próżność lub duma. Jest po prostu uczciwym zaakceptowaniem tego, kim się jest. Ktoś, kto musi się przechwalać swoimi osiągnięciami, ma prawdopodobnie zniekształcony własny wizerunek.

3.    Pomóż dziecku zbudować uczciwy obraz siebie. Ignorowanie jego słabości w tym nie pomaga, lecz nie bądź sędzią. Młodzi ludzie muszą nauczyć się akceptować porażki i cenić swoje silne strony.

4.    Pomóż dziecku odkryć jego niepowtarzalny talent. Każdy ma w sobie coś szczególnego. Daj mu szansę spróbowania wielu rodzajów zajęć/zainteresowań, by mogło odkryć własne uzdolnienia i dary, o których nigdy nie myślałeś.

5.    Stwórz w domu atmosferę zaufania. Dzieci, które potrafią się dzielić swoimi uczuciami w intymnej rodzinnej atmosferze (rozmawiać o miłości, rozczarowaniach, osiągnięciach i niepowodzeniach), są naprawdę szczęśliwe i mają mało problemów z obrazem samych siebie.

6.    Upewnij się, że wizerunek dziecka, jaki mu komunikujesz, nie jest zniekształcony twoimi pragnieniami czy rozczarowaniami. Dzieci w dużym stopniu postrzegają siebie poprzez "lustro" tego, jak widzą je rodzice. Dopilnuj, by obraz nie był "wykrzywiony" przez twoje własne plany.

7.    Ceń i szanuj wszystko w twoim dziecku, nie tylko jakieś specjalne, wyjątkowe rzeczy. Podkreślaj pozytywne cechy kryjące się w każdej małej wadzie i hojnie chwal jego mocne strony.

8.    Spraw, aby dziecko czuło się bezpiecznie, będąc tym, kim jest. Osiągniesz to, okazując mu miłość i przebaczenie, niezależnie od tego, co robi. Karć je, lecz nigdy nie używaj kary jako formy zemsty. Dzieci mają wyraźne poczucie sprawiedliwości i wiedzą, kiedy jesteś sprawiedliwy. Nie nadużywaj ich zaufania.

 Jak określać dziecku granice?

Czasem słyszy się takie stwierdzenie: „To przekracza wszelkie granice”. O co chodzi? O jakie granice? Co zostało przekroczone?

W wychowaniu codziennością są sytuacje, w których rodzice i wychowawcy zmierzają się z pragnieniami czy kaprysami dzieci, ich dobrym bądź uciążliwym czy wręcz nieznośnym zachowaniem.

Nie jest łatwo odróżnić kaprysy dzieci od ich rzeczywistych potrzeb. Zresztą do jednego i drugiego dzieci mają prawo. Dopiero reakcja dorosłego może przyczynić się do tego, że dziecko samo spostrzeże różnicę i wyciągnie wnioski albo – wprost przeciwnie – utwierdzi się w przekonaniu, że wszystko mu wolno.

Życie dziecka jest jak droga. Jeśli droga jest dobrze oznakowana, to dziecko bezpiecznie osiągnie cel.

Nie ma wychowania tam, gdzie nie ma oznakowanych szlaków, po których można się bezpiecznie poruszać.

Zasady zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Dzięki nim wiemy, czego się spodziewać. Mogą także pomóc w takim porozumiewaniu się z ludźmi, aby nie ranić siebie nawzajem.

Aby móc dziecku określać granice, trzeba najpierw poznać swoje granice, trzeba otworzyć się na prawdę o sobie.

Nasze granice budują poczucie własności i odpowiedzialności. Kiedy wiem, jakie mam granice, wiem też, za co jestem odpowiedzialny, a za co nie: jestem odpowiedzialny za siebie i w stosunku do innych, ale nie jestem odpowiedzialny za myśli i uczucia innych.

Dziecko dopiero uczy się ustawiania granic, przestrzegania zasad i norm – najpierw od rodziców, potem od innych dorosłych – by móc w odpowiednim momencie swojego życia dokonywać świadomych wyborów w taki sposób, aby nie ranić siebie i innych.

PAMIETAJCIE PAŃSTWO, ŻE SZUKANIE POMOCY JEST OZNAKĄ SIŁY, 
A NIE SŁABOŚCI.